روف گاردن چیست؟ + قیمت و نمونه کار

روف گاردن یا بام سبز به فضای سبزی میگویند که در پشت بام ساختمان ها ایجاد میشود. که در زبان فارسی به آن باغ بام هم میگویند. روف گاردن یه فضای هوشمندانه برای افزایش فضای سبز در محیط شهری است. این فضاها شامل لایه های مختلفی هستند که گیاهان میتوانند در آنها رشد کنند که به بهبود کیفیت زندگی شهری، کاهش اثرات منفی زیست‌ محیطی کمک میکنند.

روف گاردن ، بام سبز ، روف گاردن چیست؟
تاریخچه روف گاردن چیست؟

در جهان پرورش گل و گیاهان در پشت بام به عصر قبل از میلاد در تمدن ایران باستان، یونان و چین برمی‌گردد که به عنوان باغ‌های طبقاتی مرسوم بوده است. در باغ‌های هفتگانه بابل نیز باغبانی به همین روش انجام می‌شد و با پیشرفت علوم بشری و با گذر زمان و نیاز انسان به گیاهان و موجودات زنده از جمله گیاهان بشر را واداشت تا بتواند سیستم بی‌روح و مرده بافت ساختمان را با موجودات زنده گیاهان تلفیق کند و روح تازه‌ای به بافت خالی و بی جان ساختمان‌ها از جمله پشت بام‌ها بدهد. 

محبوبیت باغ‌های سبز در آمریکا در ۱۰ سال گذشته و در اروپا بالغ بر ۵۰ سال گذشته به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است. مفهوم بام سبز، بیان کننده پدیده‌ای واقعاً نادر در اقتصادهای پیشرفته است. این پدیده مساوی با ایجاد بازارهای جدید برای عرضه خدمات و اجناس جدید است. ظاهراً بام‌های سبز با ایجاد فرصت‌های جدید تجاری و شرکت‌های مختلف در صنایع را به سوی خود جلب نموده‌اند.

طراحی روف گاردن یا بام سبز

طراحی بام سبز فرایندی است که با ایجاد کامل از بام سبز بنایی که در آینده آن را تزیین می‌کند؛ شروع می‌شود. این فرایند با طرح یک سری سوالات شروع می‌شود که به شناخت ابعاد مختلف بام سبز مورد طراحی کمک خواهد کرد.

برای شروع می‌توان این پرسش را مطرح کرد؛ چرا می‌خواهیم بام سبز را احداث کنیم؟ و سوال اختصاصی تر اینکه هدف از ساخت روف گاردن چیست؟ آیا هدف این است که اهالی ساختمان بر روی آن گرد آمده و با طبیعت تعامل داشته باشند و از آن لذت ببرند؟ اگر جواب مثبت است باید برخی مقررات سازه‌ای ویژه‌ی این نوع کاربری را که جهت حفظ ایمنی مد نظر است؛ در نظر داشت. بایستی مسیری مطمئن و راحت برای رسیدن به بالای بام ایجاد کرد. 

درب‌های دسترسی مستقیم از مقاطع ساختمان و یا استفاده از آسانسور و راه عبور راه پله و امکان ایجاد دسترسی بیشتر به بام سبز را به افراد بدهد، از طرف دیگر، ممکن است یک بام سبز فاقد کاربری جهت گردهمایی باشد که از لحاظ زیباشناختی دارای اهمیت بوده اما در عین حال این موضوع نیز محتمل این است که بام سبز توسط کسی مورد بازدید قرار گیرد و برآیند کار زیبا و عالی به نظر بیاید و مصرف انرژی کاهش یابد. 

در اغلب موارد در طی فرایندهای طراحی و احداث دیدگاه‌های مختلفی ایجاد می‌شود برای مثال؛ شخصی دورنمایی از یک بام سبز در ذهن خود ایجاد می‌نماید که دارای بستر کشی عمیق و گیاهان بلند و بومی است اما در زمان اجرا به دلیل وجود محدودیت‌های بارگذاری سازه، مجبور به تغییر نقشه و طراحی بام سبز با توجه به محیط کشت که عمق ‌شود، تنها قادر به پرورش گیاهان پوششی و کم عمق می‌باشیم.

نکته:

غالباً طراحان بام سبز توازنی میان توان مالی صاحب ملک و نیاز و هدف آن برقرار می‌کنند. در واقع می‌توان گفت احداث بام سبز ممکن است همزمان با تجربه‌ای آزاردهنده و یا رضایت بخش یا غیر جذاب باشد که در نهایت باید به فضای سبز چشمگیر تبدیل گردد. در نهایت هدف و محدودیت‌های ویژه آن شناسایی و مزایا و نتایج آن مورد بحث قرار گیرد. هدف از طراحی بام سبز، باید سبزینگی بیشتر و زیبایی و منطبق بودن از لحاظ فنی و بصری مورد نظر باشد.

هدف از ایجاد روف گاردن چیست؟

چرا صاحبان سازه به ساخت بام سبز علاقه نشان می‌دهند؟ بهتر است که با بررسی مزایای مورد نظر آن در فضای پشت بام شروع گردد. آیا مردم گردهمایی و اجتماعاتی بر روی بام سبز خواهند داشت؟ اگر جواب مثبت است؛ هدف از ایجاد بام سبز احتمالاً احداث یک باغ بام برای لذت بردن افراد است اما اگر جواب منفی باشد؛ احتمالاً باغ سبز با هدف بصری، زیباشناختی، زیست محیطی و مقررات شهرسازی خواهد بود. اساس بسیاری از ملاحظات طراحی بر این اصل استوار است که بدانیم آیا یک ساختمان نیاز به یک باغ بام یا بام سبز دارد؟

فضای سبز روف گاردن ، بام سبز ، باغ بام

مسیر ورود و خروج از بام سبز:

دسترسی به باغ بام چگونه خواهد بود؟ بدین منظور ایجاد راه‌های خروجی ضروری بوده تا امکان دسترسی به پشت بام را از دو طریق، مقطع مجاور ساختمان و یا اتاقک بالای بام ممکن سازد که ملاحظات امنیتی خاصی را می‌طلبد و می‌بایست در قالب مقررات امنیتی وضع شده و مرتبط با موقعیت ملک بررسی و لحاظ گردد. برای رفت و آمد راحت در روف گاردن نیز بهتر که آسانسور تا پشت بام بیاید. البته به شرطی که مشکلی برای طبقه آخر ایجاد نکند.

امنیت جانی در روف گاردن بام سبز:

در باغ بام برای آسایش بیشتر افراد، باید امنیت آنها تضمین شود. برای دستیابی به این هدف، نرده کشی یا حصارکشی در پیرامون بام جهت ممانعت از سقوط از روی پشت بام انجام می‌گیرد. برای این کار اطراف پشت بام یا نرده کشی یا دیوارهای حائل به ارتفاع حداقل یک و نیم متر باید باشد. سایر تمهیدات شامل سطوح پیاده‌روی ضد لغزش، نوردهی وسیع، چراغ‌های مخصوص، پروژکتورها و مرزهای جدا کننده می‌باشد.

بررسی پشت بام از جهت وزن چگالی سازه:

در این مرحله هدف عمومی از پروژه، تعیین برخی موارد وزنی، وزن مخصوص و تعیین تحمل سازه پشت بام خواهد بود. تمرکز منحصراً بر روی پشت بام بوده و نگاهی به موقعیت مکانی پروژه و عناصر مهم تأثیرگذار بر روی پشت بام خواهیم داشت. این بخش جز مهمی از فرایند طراحی روف گاردن است و باید شرایطی که در آن گزینش چیدمان گیاهی شکل خواهد گرفت؛ مد نظر قرار گیرد. مانند ارتفاع سازه و گیاهان، مسیر باد و مقدار آبیاری مورد نیاز، ایزولاسیون محوطه از باکس‌های گل.

نقش سیستم عایق صوتی در روف گاردن چیست؟

اولین مورد در احداث و اجرای روف گاردن، توجه ویژه به عایق صوتی می‌باشد که در زمان استفاده از روف گاردن و ایجاد سر و صدا، طبقه پایین مورد آزار و اذیت قرار نگیرد و یا لایه غیر قابل نفوذ به پایین را ایجاد کنیم. برای این منظور، راهکارهای زیادی پیشنهاد می‌گردد. در اینجا چندین متریال برای استفاده روی سازه پشت بام گفته می‌شود.
اولاً؛ لایه پشم سنگ ۱۰ سانتی‌متری یا حداقل ۵ سانتی‌متری خواهد بود. این لایه نسبت به عبور صدا غیر قابل نفوذ بوده و کاملاً عایق می‌باشد.
دوم؛ استفاده از یونولیت، این لایه ضعیف‌تر است ولی از نفوذ صداها به پایین جلوگیری می‌کند.
سوم؛ لایه پشم شیشه که مانند لایه‌های بالایی عایق صوتی می‌باشد.
چهارم؛ روی سطح پشت بام توسط سازه دیگری مانند آهن کشی، چوب پلاست یا چوب ترموود، یک سازه سطحی با فاصله حدود ۵۰ الی ۶۰ سانتی‌متر از سطح پشت بام ایجاد نمود، که هر کدام از این لایه‌ها از لحاظ مالی و فنی، معایب و مزایای خود را دارد و بسته به نوع سازه‌ی بام، در زمان اجرای پروژه تصمیم گیری خواهد شد.

ایزولاسیون روف گاردن بام سبز:

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مورد در ایجاد بام سبز، همین لایه خواهد بود و بیشترین آسیب به ساختمان و سازه از این لایه می‌باشد. بیشترین سازندگان و مهندسین ساختمان و عمران زیاد به این مورد توجهی نداشته و از آنجایی که این لایه بسیار مهم و حساس بوده؛ در بیشتر سازه دیده شده و در نهایت باعث جمع آوری بام سبز خواهد شد؛ بنابراین، راهکارهای مناسبی در این مورد وجود دارد. 

تصورات غلط برای ایزولاسیون پشت بام وجود دارد از جمله استفاده از ایزوگام، ایزوگام ضد ریشه و چند لایه، پوشش قیرگونی و … بله تمامی موارد نگهدارنده آب بوده و از نفوذ آب به پشت بام محافظت می‌کنند. در این میان مهم‌ترین مسئله زمان نگهداری می‌باشد. سوال اینجاست؛ این مواد و لایه‌ها چند سال می‌توانند در سطح پشت بام محافظت کنند؟ تمامی مواد نفتی از جمله ایزوگام و قیرگونی، در شرایط نرمال حداقل بین ۵ الی ۱۰ سال، بعد از این مدت در اثر پدیده‌ای به نام فشار ریشه‌ای که گیاهان تولید می‌کنند؛ پاره شده و درز را باز می‌کنند و باعث آسیب جبران ناپذیری به بام سبز خواهد بود. 

پس با توجه به این مسائل بهترین راهکار برای ایزولاسیون روف گاردن چیست؟

بهترین راه برای ایزولاسیون پشت بام، استفاده از لایه فایبرگلاس دو لایه با مواد ایزو اپوکسی با لایه مش پشم شیشه خواهد بود. این مواد هم ترکیب و به سطح مورد نظر می‌چسبد، بسیار مقاوم بوده و (برخلاف نظرات غلط) کاملاً از سطح مورد نظر حفاظت می‌کند.

فایبرگلاس انواع متفاوتی دارد؛ فقط یک نوع از آن برای روف گاردن مناسب می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره09121906282  تماس بگیرید و با کارشناسان ما مشاوره رایگان داشته باشید. حتماً شما عزیزان را در این زمینه راهنمایی خواهند نمود.
راهکار بعدی که از مواد نفتی از جمله ایزوگام و قیرگونی بهتر بوده ولی از فایبرگلاس ضعیف‌تر می‌باشد؛ استفاده از مواد نانوپلیمرهاست که در نوع خود بسیار متفاوت بوده و روش‌های اجرایی مختلفی را دارند. چون این مواد پلیمرها از مواد مختلف تولید می‌شوند؛ بنابراین زمان مقاومت و نگهداری از نفوذ آب متفاوتی هم دارند و روش‌های اجرایی زیادی داشته و در نتیجه سازندگان و کارشناسان باید در این مورد توجه نمایند.

لایه‌بندی‌های روف گاردن بام سبز:

لایه‌گذاری در پشت‌بام از جایی شروع می‌شود که می‌خواهیم در قسمت‌هایی از روف گاردن، گل و گیاهان کشت شود و یا چمن کاری کنیم و نیاز به خروج آب‌های اضافی از سطح بام، سطح باغچه‌ها و باکس‌های گل داریم. در این میان راه‌های متفاوتی تعریف و روش‌های زیادی وجود دارد.

لایه گذاری ۵ لایه یا 3 لایه، استفاده از لایه ضد ریشه، لایه فیلتر، لایه ژئوتکستال و … ولی بهترین راه حل در این مورد، استفاده از فایبرگلاس که لایه غیر قابل نفوذ می‌باشد و سازگاری بالای ۵۰ سال را دارد و در برابر فشار ریشه‌ای و عوامل مختلف بسیار مقاوم می‌باشد. بعد از لایه فایبرگلاس

  1. لایه زهکش:

    که حدود ۳ سانتی‌متر ارتفاع دارد و هم آب را ذخیره نموده و دفع می‌کند.

  2. لایه فیلتر:

     لایه نازک برای فیلتر کردن آب و صاف نمودن آب می‌باشد.

  3. لایه ژئوتکستال:

     برای نگهداری از خاک خواهد بود، کافی می‌باشد. در صورت عدم استفاده از فایبرگلاس، باید از لایه‌های ۵ لایه استفاده نمایید که یک روش قدیمی و منسوخ شده می‌باشد. (مشاوره رایگان با کارشناسان ما) بهترین راه حل برای راهنمایی شما عزیزان می‌باشد.

مقررات و مشوق‌های روف گاردن چیست؟

در کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده آمریکا و در بسیاری از کشورها، گذراندن مراحل مختلف بازبینی و نظارت از بام‌های سبز تا حدی جدی است و استانداردهای لازم برای وضع روش‌های احداث آنها را ندارد. هم اکنون آژانس‌های مختلفی در حال تدوین استانداردهایی برای سازندگان و پیمانکاران بوده و شرکت سرمایه‌گذاری بیمه روش‌های آزمایشی متفاوتی برای تضمین از روف گاردن را تدوین می‌کند. از آنجایی که ساخت بام سبز از سیستمی به سیستم دیگر و از پروژه‌ای به پروژه دیگر، تا حد زیادی متفاوت است؛ تدوین و استاندارد برای ساخت نگهداری آن بسی دشوار می‌باشد.

صنایع مرتبط، اجزای اساسی بام سبز را شناسایی کرده‌اند اما مکش باد و مسئله آتش تا حدی مبهم مانده است.

برخی از شهرها و شهرداری‌ها، به تدریج به سازندگان آگاهی و دانش و مشوق برای شهروندان، در زمینه احداث و نگهداری بام سبز، کمک‌های زیادی انجام می‌دهند. بام‌های سبز، به عنوان بخشی از طرح توسعه مدیریت آب باران به جای سیستم‌های ذخیره‌ای که معمولاً در پروژه‌های ساختمانی دیده می‌شوند؛ پذیرفته شده است.

بستر کشت روف گاردن بام سبز:

تهیه کنندگان متعددی وجود دارند که بستر کشت بام سبز را به طور تجاری تولید می‌کنند. این نوع آمیخته‌ها، گاهی از ترکیبات سفارشی گران‌تر تمام می‌شود و ممکن است شامل اجزای غیر ضروری و ناخواسته باشد که ویژگی و معایب هر کدام ذکر خواهد شد.

ترکیب بستر کشت سفارشی:

اغلب بسترهای کشت بام سبز از مواد مخلوط شده، سنگدانه‌های انبساط یافته و مواد آلی می‌باشند که در دسترس بودن این اجزا بسته به منطقه جغرافیایی و زیست محیطی متفاوت است. نتیجه گزینش محیط کاشت به طور اختصاصی، نظارت بیشتر بر اجزای تشکیل دهنده است و ترجیح با انتخاب موادی است که در منطقه تولید می‌شود و بسته به نوع کشت و گیاهان می‌توان به راحتی بافت‌های مخصوصی با چگالی وزنی متفاوت را ایجاد نمود. فرمولاسیون‌های پایدار محیط کشت، معمولاً؛ خاک کشاورزی ۴۰ درصد، ورمی کمپوست ۱۰ درصد، خاک برگ ۲۰ درصد و پرلیت ۱۰ درصد خواهد بود. این نوع ترکیب می‌تواند یکی از بهترین خاک بستر کشت بام سبز به شمار آید. حتماً باید از لحاظ ضدعفونی و استریل نمودن خاک هم مطمئن شد.

بستر کشت آماده:

این نوع بستر کشت برای روف گاردن که از قبل آماده شده است، به صورت عمومی و سبک یا سنگین خواهد بود و تقریباً به طور یکنواخت برای تمامی کشت‌ گیاهان یکسان می‌باشد (ولی تمام گیاهان خاک یکسان) را نمی‌خواهند و بهتر است بستر کشت برای گیاهان مختلف باتوجه به نوع گیاه متفاوت باشد. بنابراین؛ این نوع بستر کشت‌ها پیشنهاد نمی‌شود. باید توسط عوامل اجرایی و کارشناسی، اقدام به تهیه خاک بستر نمود. در این خصوص می‌توانید با شماره 09121906282 تماس بگیرید و از کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیرید.

اقلام گیاهی روف گاردن یا بام سبز

جهت محاسبه و بارگذاری سازه، گزینش گونه گیاهی در قالب گروه‌های اصلی ذیل تقسیم بندی می‌شوند؛

  1. گیاهان اصلی شامل درختان دائم سبز
  2. درختچه‌های زینتی
  3. بوته‌های دائمی
  4. بوته‌های فصلی
  5. گیاهان بالارونده
  6. گیاهان پوششی
  7. گیاهان گوشتی و کاکتوس‌ها
  8. انواع چمن

پس می‌توان گیاهان روف گاردن یا بام سبز را به هشت گروه تقسیم بندی نمود که در خصوص هر کدام به اختصار توضیح داده خواهد شد. انتخاب این گیاهان به عوامل تخصصی در زمینه‌ی باغبانی و گیاه شناسی نیاز دارد. در اینباره برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما با شماره 09121906282 تماس حاصل فرمایید.

گیاهان روف گاردون ، گیاهان بام سبز

گروه‌بندی گیاهان روف گاردن چیست؟

در انتخاب گیاهان بام، باید به چندین مسئله اصلی از جمله؛ پراکندگی و رشد ریشه، ریزش برگ، سبزینگی، رنگ دهی به محیط اطراف و مقدار فشار ریشه‌ای به سازه بام، ترکیب‌بندی از لحاظ رشد و فرمدهی در آینده، دائم سبز بودن محیط و نگهداری آسان و راحت داشته باشد.

  • گروه ۱ درختان: انواع درختان مورد استفاده در بام سبز؛ درختان میوه، انواع کاج‌ها، کامس پاریس، لاوسون، سدروس، به، گلابی، گیلاس، آلو، مورد، یاس هلندی

  • گروه ۲ درختچه‌ها: لکستروم پیوندی سبز و ابلق، برگ بو پیوندی، فاندنیا، پپروکانتا، تاکسوس، شمشاد، کتنی استر، بربریس دائم سبز، بربریس قرمز

  • گروه ۳ بوته‌های دائمی: رز مارینوس، لاوندولا، رز هیبرید، ساناز، رز هفت رنگ، مینیاتور، نسترن سفید، مارگریت، کروپسیس

  • گروه ۴ گل‌های فصلی: بنفشه، پامچال، پرمولا، اطلسی، کوکب، شمعدانی، ناز آفتابی، جعفری، رعنای زیبا، سبزی‌کاری

  • گروه ۵ گیاهان بالارونده: پیچ امین الدوله، پیچ کلماتیس، پیچ برفی، پیچ اناری، پیچ گلسین، ساناز رونده، رز رونده

  • گروه ۶ گیاهان پوششی: انواع سدوم، آجوکا، لیزماکیا، کتنی استر، شیر خشت، پاپیتال هدرا، ناز رونده، ناز گوشتی

  • گروه ۷ کاکتوس‌ها: انواع کاکتوس‌ها، گیاهان گوشتی و بن‌سای، فیکوس

  • گروه ۸ انواع چمن: چمن پوآ، چمن فستوکا، چمن دایکاندرا، چمن اسپرت

برآورد قیمت روف گاردن یا بام سبز بر اساس سال ۱۴۰۳

با قیمت (تومان)
روف گاردن معمولی حدود قیمت بین 3 تا 5 میلیون
روف گاردن خوب حدود قیمت بین 5 تا 10 میلیون
روف گاردن عالی و درجه یک حدود قیمت بین 10 تا 20 میلیون

قیمت و اجرای روف گاردن

جهت پشتیبانی سفارش روف گاردن به همراه نصب و اجرا توسط تیم تخصصی گل چمن آریا با ما تماس بگیرید.

ساخت آلاچیق و پرگولا در بام سبز

یکی از بهترین سازه‌ها در بام، ایجاد محیط سایبان و نشیمن برای اهالی ساختمان‌ها می‌باشد. این سازه‌ها در بام سبز، آلاچیق یا پرگولا نام دارد و مساحت و نوع سازه‌ی این نوع محیط‌ها، بسته به بودجه مالی در هر ساختمان متفاوت و انواع مختلفی را دارد. مانند؛ آلاچیق فلزی ساده، آلاچیق فلزی مدرن، آلاچیق چوبی و آلاچیق ترکیب فلز و چوب خواهد بود. پرگولا نوع ساده و باز آلاچیق بوده و در طراحی‌های مدرن بیشتر کاربرد دارد. در سیستم طراحی بام سبز روف گاردن، سیستم طراحی یا سنتی بوده که بیشتر آلاچیق مد نظر می‌باشد یا سیستم طراحی مدرن بوده و پرگولا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرگولا هم مانند آلاچیق از مصالحی مانند چوب، چوب پلاست، چوب ترموود و انواع فلزات ساخته می‌شود.
به طور کلی آلاچیق روباز، پرگولا نامیده می‌شود.

بهترین مبلمان برای روف گاردن چیست؟

انواع مبلمان‌های حصیری و توری فلزی و آنتیک برای بام سبز وجود دارد. پیشنهاد می‌شود بیشتر از نوع آماده آن استفاده گردد. برای این منظور بیشتر از نوع چوبی یا حصیری، شش نفره و ۸ نفره و ۱۲ نفره بسته به مساحت روف گاردن، مورد استفاده دارد. مبلمان روف گاردن در فرم‌های گره، دایره‌ای، مربعی و مستطیل شکل ساخته می‌شود و نوع پلاستیکی هم جدیداً وارد بازار شده است. در بعضی از مواقع دارای چترهای جمع شونده هم می‌باشد که به عنوان سایبان خواهد بود. در برخی از انواع مبلمان بسته به مدل، دارای تشک‌های جداگانه بوده و برای آرایش بیشتر مورد توجه می‌باشد. به جهت افزایش طول عمر بیشتر باید این نوع تشک‌ها دارای مواد uv باشد.

سیستم بهداشتی روف گاردن بام سبز

به علت جلوگیری از رفت و آمد بیشتر و آسایش و راحتی استفاده کنندگان از بام سبز، بهتر است در قسمتی از بام، ایجاد محیط بهداشتی را مد نظر داشته باشیم. متراژ این محیط با توجه به مساحت و تعداد نفرات از ۴ الی ۱۲ متر متغیر خواهد بود. در داخل این نوع سرویس بهداشتی ها، مسائل مختلف بهداشتی مد نظر طراحان می‌باشد.

سیستم باربیکیو در بام سبز

برای پخت و پز و تهیه غذا و آشپزی در محیط روف گاردن، وجود یک کباب پز یا باربیکیو لازم و ضروری می‌باشد. این نوع باربیکیوها طراحی و یا در محل توسط مجری ساخته می‌شود یا به صورت پیش ساخته و آماده خریداری می‌شود که انتخاب آن کاملاً بستگی به نیاز ساکنین ساختمان و مجتمع دارد و با توجه به نیاز ساکنین تعریف شده و انواع بسیار مختلفی دارد.

باربیکیو روف گاردن ، باربیکیو بام سبز

نقش آبنما در روف گاردن چیست؟

برای زیبایی و آرامش و زیبا شناختی محیط، از انواع آبنما می‌توان بهره برد. از جمله آبنمای دیواری و پرتابل گرد وسط کاربرد دارد. آبنمای دیواری می‌تواند شامل؛ آبنمای پرده‌ای، آبنمای بارانی و آبنمای سنگی با سنگ‌های کلاسیک را کار کرد. در طراحی آبنمای سنگی، به صورت طبقاتی در وسط کاربرد دارد. ساخت آبنما به دو صورت خواهد بود؛ آبنمای مدرن، آبنمای سنتی. ساخت این نوع آبنماها متفاوت بوده و هر کدام از آنها سازه مخصوصی دارد. در این زمینه می‌توانید با تماس به شماره 09121906282 با کارشناسان ما مشاوره رایگان داشته باشید.
آبنما در روف گاردن ، روف گاردن چیست؟

نحوه اجرای آبنمای صخره ای دیواری

یکی از مهمترین آیتم‌ها در بام سبز، روش نوردهی در سطح پشت بام خواهد بود. برای این منظور روش‌های مختلف نورپردازی را بیان می‌کنند. اساساً نور خلاق شب است. در سیستم نورپردازی روف گاردن، سه نوع سیستم نور را خواهیم داشت؛

1- نورپردازی سطح پایین کف روف گاردن:
بهترین روش نور دادن به سطح پشت بام، استفاده از چراغ‌های کفی پشت بام است که سطح کف بام سبز را روشن می‌نماید. این نوع نور بسیار زیبا بوده و از مدرن بودن نشئت می‌گیرد.

2- نورپردازی دیوارهای اطراف روف گاردن:
نور پردازی با استفاده از دیوارهای اطراف و دیوارهای حائل پشت بام؛ که می‌تواند تمام روف گاردن را روشن نماید و بیشتر از چراغ‌های نور لایت در اطراف و دورتادور پشت بام انجام می‌شود.

3- نورپردازی بالای پشت بام:
بیشتر توسط انواع پروژکتورها برای مواقع خاص استفاده می‌شود. هنگامی که نیاز به نور بیشتر احساس کنیم و در مواقع پذیرایی کاربرد دارد.

نکته؛
بهترین نورپردازی، استفاده از نورهای سطحی و کف به صورت مخفی و لایت خواهد بود. استفاده از چراغ‌های کم مصرف، رنگ آفتابی یا مهتابی بسته به نوع سلیقه ساکنین می‌باشد

نورپردازی روف گاردن

نگهداری روف گاردن یا بام سبز

نگهداری بام سبز مانند هر کار دیگری نیاز به رسیدگی مداوم و نگهداری و آبیاری دارد. همراه با قرار گرفتن فناوری بام سبز در سطح بام، فکر نگهداری از آنها باید مد نظر قرار بگیرد. عوامل زیادی در نگهداری عنوان می‌شود، از جمله؛ آبیاری گیاهان، رنگ آمیزی متریال‌ها، کوددهی، فضای سبز محیط، مبارزه با علف‌های هرز، مبارزه با آفات و نظافت هفتگی محوطه از جمله کارهای نگهداری خواهد بود.

روف گاردن ، بام سبز، نمونه روف گاردن در تهران

بهترین سیستم آبیاری روف گاردن چیست؟

تمام موجودات زنده برای ادامه حیات، به آب نیاز دارند. یکی از جنبه‌های مهم در فرایند طراحی بام سبز، دسترسی آسان به آب در بالای پشت بام است. آبرسانی به پشت بام تنها برابر با پیمودن نیمی از راه است و نیمه‌ی دیگر راه، در گرو تهیه یک برنامه زمانبندی برای آبیاری گیاهان می‌باشد. از آنجایی که اغلب گیاهان بام سبز از گیاهان کم آب استفاده می‌شود ولی در نهایت شاخص‌های آبیاری مد نظر خواهد بود و ترجیحاً آبیاری مسئله بسیار مشکل خواهد بود و بسیاری از مجریان و طراحان ترجیح می‌دهند روش‌های مناسب آبیاری پیدا کنند. 

بهترین روش آبیاری، استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای و یا بارانی کاملا اتوماتیک خواهد بود. هر کدام از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و یا آبیاری بارانی (بیشتر برای چمن بوده)، سیستم خاص و مسائل فنی مخصوص به خود را دارد. در این مورد می‌توانید با تماس به شماره 09121906282 با کارشناسان ما به صورت رایگان مشاوره داشته باشید.

ساخت روف گاردن

برای انجام روف گاردن (طراحی ،اجرا و مشاوره) میتوانید با ما در ارتباط باشید تا از مشاوره های متفاوت ما بهره بگیرید. برای مشاوره رایگان میتوانید با شماره 09121906282 تماس حاصل فرمائید.

همچنین شرکت گل چمن آریا خدمات دیگری مانند طراحی و ساخت فضای سبز ،آبنما، استخر، سونا و جکوزی، آلاچیق و پرگولا، مه پاش، فایبر گلاس و … را در کیفیت بسیار بالا انجام می دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *