سیستم آبیاری بارانی + هزینه آبیاری بارانی 1402

برای اطلاع از هزینه آبیاری بارانی با ما تماس بگیرید

سیستم آبیاری بارانی به دلیل کاهش آب های زیر زمینی و محدود شدن منابع آبی کشور برای کشت و برداشت هر محصولی یک ضرورت است. همچنین برای موقعیت گرم و خشک کشور، آبیاری بارانی یک راه حل مفید و به صرفه است. روش آبیاری بارانی برای آبیاری محصولات کشاورزی تولید می شود که از طریق آن، آب به وسیله لوله ها، آب پاش ها و سیستم پمپاژ به هوا پاشیده می شود و مانند قطرات باران روی محصولات ریخته می شوند. اجرای سیستم آبیاری بارانی نیازمند یک سری اطلاعات تخصصی و فنی برای طراحی و اجرا است. هدف آبیاری بارانی پاشش و آبیاری یکنواخت برای رفع نیاز آبی محصولات است که فواید زیادی در رشد محصول نیز دارد. از طرفی به دلیل رشد جمعیت به صورت روزانه و کم شدن منابع آب، این فناوری نوین آبیاری بارانی یک راه حل عالی و مناسب برای رشد محصولات کشاورزی و صرفه جویی در مصرف آب است. در این مطلب علاوه بر معرفی هزینه آبیاری بارانی ، کاربرد آبیاری بارانی و مزایا و معایب این سیستم را بیان می کنیم.

استعلام هزینه آبیاری بارانی

در صورت هر گونه سوال در مورد نحوه اجرا و قیمت اجرای آبیاری بارانی میتوانید با کارشناسان شرکت گل چمن آریا تماس حاصل نمائید.

تلفن تماس

قیمت آبیاری بارانی

هزینه آبیاری بارانی

مدیریت آب زمین های کشاورزی و آبیاری محصولات در عین سادگی، یکی از مهم ترین دغدغه های کشاورزان است. آبیاری بارانی به عنوان بهترین روش برای آبیاری گیاهان و محصولات کشاورزی مخصصوا در ابعاد بزرگ شناخته می شود. ولی برای بسیاری از باغبان ها و کشاورزان قیمت آبیاری بارانی یک دغدغه و سوال همیشگی است. هزینه آبیاری بارانی با توجه به روش و ابعاد هر زمین متفاوت محاسبه می شود.
همچنین هزینه آبیاری بارانی گندم با یونجه، گوجه، و … متفاوت محاسبه می شود. یکی دیگر از عوامل مهمی که روی قیمت آبیاری بارانی اثر می گذارد نوع و میزان تجهیزات آبیاری بارانی است. با توجه به برند، کیفیت، تعداد و نوع تجهیزات مورد استفاده در ساخت سیستم آبیاری بارانی هزینه آبیاری بارانی برای هر هکتار نیز متقاوت است. عامل تاثیر گذار دیگر روی هزینه آبیاری بارانی ابعاد زمین کشاورزی است. بدیهی است که هر چه متراژ و ابعاد زمین کشاورزی بیشتر باشد، تجهیزات، لوله ها و پمپ ها آب بیشتری نیاز است.
بهترین روش برای رفع دغدغه درباره قیمت آبیاری بارانی ، سپردن اجرای آن به شرکت های معتبر و مجرب است. یکی از بهترین و معتبر ترین شرکت های طراحی آبیاری بارانی مجموعه گل چمن آریا است. این شرکت با ارائه قیمت بسیار مناسب برای خدمات خود مانند اجرای دستگاه آبیاری بارانی توانسته رضایت تمامی مشتریان خود را به دست بیاورد. همچنین کیفیت اجرای آبیاری بارانی در مجموعه گل چمن آریا توسط تیم حرفه ای و خلاق آن، نسبت به سایر شرکت های مجری بسیار بیشتر است.
برای مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 09121906282 تماس حاصل فرمایید.

نوع سیستم آبیاری قیمت (تومان)
آبیاری قطره ای متری 5,000 تا 30,000
آبیاری هوشمند متری 30,000 تا 70,000
آبیاری بارانی متری 20,000 تا 40,000
آبیاری تحت فشار متری از 10,000 به بالا

برای استعلام دقیق قیمت میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مراحل اجرای آبیاری بارانی توسط شرکت گل چمن آریا

انتخاب طرح

در مرحله ابتدایی کارفرما از میان طرح های موجود طرحی را انتخاب کرده و برای شرکت ارسال میکند.

بازدید از محل

بعد از انتخاب طرح مهندسین شرکت برای بازدید از محل و برآورد قیمت به محل ساخت مراجعه میکنند.

اجرا و ساخت

پس از خرید تجهیزات و انتقال ابزارآلات به محل، پروژه طبق زمان مشخص شده تکمیل میشود.

انواع سیستم های آبیاری بارانی

انواع سیستم آبیاری بارانی به دو بخش اصلی سیستم آبیاری بارانی اتوماتیک و کلاسیک تقسیم می شود. این دو روش نیز به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که در ادامه مطلب آن ها را بیان می کنیم.

سیستم آبیاری بارانی کلاسیک:

این روش آبیاری در انواع سیستم های متحرک، نیمه متحرک، ثابت و ثابت با آبپاش متحرک تولید می شود.

سیستم آبیاری بارانی متحرک کلاسیک

سیستم آبیاری بارانی متحرک کلاسیک برای آبیاری زمین های نا متقارن و کوچک مناسب است. همچنین هزینه سیستم آبیاری متحرک نیز نسبت به سایر روش ها کم تر است. این روش بیشتر برای آبیاری گیاهان کم ارتفاع و ردیفی مناسب است. ولی نیازمند نیروی کار زیادی است که از معایب آن به شمار می آید.

سیستم آبیاری بارانی نیمه متحرک کلاسیک

در این روش آبپاش ها، لوله های فرعی و اصلی و دستگاه پمپاژ آب به طور مستقیم روی لوله نصب شده است و قابل جا به جایی هستند. این سیستم آبیاری بارانی نیز برای زمین های پراکنده و با اشکال متفاوت به کار برده می شود.

سیستم آبیاری بارانی کلاسیک ثابت

در این سیستم آبیاری بارانی، اجرا روی سیستم ثابت هستند و قابل جا به جایی در فصول دیگر نیستند. این سیستم برای محصولات چندین ساله مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا بیشترین هزینه آبیاری بارانی مربوط به این روش است.

سیستم آبیاری بارانی ثابت با آبپاش متحرک

این نمونه از انواع سیستم آبیاری بارانی محبوب ترین و رایج ترین روش در بین روش های آبیاری بارانی است. در این سیستم محل قرار گیری آب پاش ها به وسیله شیر های خودکار مشخص می شود. همچنین آبپاش ها در این سیستم بزرگ هستند و و با رایزر متحرک هستند.

سیستم آبیاری بارانی اتوماتیک:

یکی دیگر از انواع سیستم آبیاری بارانی آبیاری مدرن یا اتوماتیک است که بیشتر برای زمین های کشاورزی یکپارچه و بزرگ مناسب است. این سیستم آبیاری بارانی از تکنولوژی پیشرفته تری نسبت به آبیاری بارانی کلاسیک دارد. به همین دلیل نیازمند دانش فنی و تخصص بیشتر برای پیاده سازی است.
سیستم آبیاری بارانی مدرن شامل روش های زیر است:

  1. آبیاری بارانی ویل موو (WHEEL MOVE)
  2. آبیاری بارانی تفنگی (GUN)
  3.  آبیاری بارانی سنتر پیووت (CENTER PIVOT)
  4. آبیاری بارانی لاینیر (LINEAR)

کاربرد های آبیاری بارانی

کاربرد آبیاری بارانی بیشتر برای درختان و محصولاتی با کشت ردیفی استفاده و توصیه می شود. آبیاری بارانی برای زمین های شیب دار و زمین هایی که امکان پیاده سازی روش غرقابی و ردیفی در آن وجود ندارد، بسیار مناسب است و در مصرف آب نیز صرفه جویی می کند. از آبیاری بارانی برای آبیاری گیاهان مختلفی استفاده می شود که در ادامه مطلب رایج ترین انواع آن ها را معرفی می کنیم.

آبیاری بارانی گندم

آبیاری بارانی گندم در زمان هایی مناسب برای انجام است که باد کم و تبخیر متوسط رو به پایین باشد. به همین دلیل راندمان بالایی در مناطق گرم و خشک نخواهد داشت.

آبیاری بارانی یونجه

استفاده از آبیاری بارانی یونجه به این دلیل که یک میزان آب مشخص و کنترل شده به خاک می رسد، بسیار مناسب است. زیرا باعث رشد یکنواخت یونجه می شود.

آبیاری بارانی پیاز

از آن جایی که در آبیاری پیاز باید خاک اطرافش مرطوب باشد و خیس نباشد، آبیاری بارانی پیاز روش بسیار مناسبی است. زیرا مرطوب ماندن متعادل برای خاک پیاز، به رشد بیشتر و بهتر ان کمک زیادی می کند.

آبیاری بارانی سیب زمینی

آبیاری بارانی سیب زمینی فواید زیادی برای این محصول دارد. به طور مثال باعث افزایش رشد و بازدهی سیب زمینی تا 35 درصد بیشتر از روش های دیگر می شود. همچنین باعث برداشت راحت تر و یکنواختی اندازه و کیفیت غده های سیب زمینی می شود.

آبیاری بارانی چغندر قند

چغندر قند یکی از گیاهان مقاوم به خشکی است ولی نیاز به رطوبت برای عملکرد و بازدهی بالا و سالم دارد. به همین دلیل بهترین روش آبیاری بارانی چغندر قند است که نیاز این محصول به آب را به صورت یکنواخت بر طرف می کند.

آبیاری بارانی زعفران

آبیاری بارانی زعفران برای زمین هایی که خاک سبک دارند و شیب دار هستند، مناسب است. در کل کشور برای کشت و برداشت زعفران با کیفیت بالا و مناسب، از آبیاری بارانی زعفران مخصوصا در ابعاد بالا، استفاده های زیادی می شود.

به طور معمول آبیاری بارانی مه پاش برای کاشت و برداشت اکثر محصولات کشاورزی مانند ذرت، لوبیا، فلفل دلمه، پنبه، جو، سیر، نخود، ذرت، گل آفتابگردان و … مناسب است و بازدهی محصول را تا حد بسیار زیادی بالا می برد. همچنین به دلیل صرفه جویی در منابع آب، یک گزینه عالی برای استفاده در رفع نیاز و تامین آب محصولات است که فشار هزینه های آب را برای کشاورزان و باغبان ها بسیار کم تر می کند.

مشاوره رایگان طراحی سیستم آبیاری قطره ای

شرکت گل چمن آربا با بیش از یک دهه فعالیت حرفه ای آماده همکاری با مهندسین، موسسات ، شرکت ها و مراکز اداری جهت طراحی و ساخت انواع سیستم های آبیاری میباشد. کیفیت در ساخت تمامی محصولات رکن اصلی  شرکت گل چمن آریا است.

تجهیزات سیستم آبیاری بارانی

کیفیت در تجهیزات آبیاری بارانی حرف اول را می زند و مهم ترین گزینه در طراحی آبیاری بارانی است. شامل موارد زیر است:

سیستم های پمپاژ آب

  • پمپ های آبیاری بارانی با توجه به نوع و فاصله منبع آب در زمین کشاورزی انتخاب و استفاده می شوند. به صورت کلی انواع پمپ های به کار رفته در سیستم ابیاری بارانی شامل پمپ فشار قوی، پمپ های توربینی، پمپ گریز از مرکز و پمپ شناور است که بسته به نوع محصول، متراژ زمین و نوع آبیاری بارانی قابل انتخاب هستند.

خطوط و لوله های انتقال آب

  • این خطوط شامل لوله های اصلی و فرعی هستند و از جنس پلی اتیلن یا فلز تولید می شوند. همچنین لوله ها در حالت های مدفون زیر خاک یا قابل جا به جایی طراحی می شوند.

آبپاش ها

  • انواع آبپاش ها بسته به متراژ، نوع محصول و نوع آبیاری متفاوت هستند. در طراحی آب پاش ها بهتر است در مناطق باد خیز، فاصله ان ها نزدیک به یکدیگر باشد.

شیر آلات و اتصالات

  • جنس شیر آلات و اتصالات باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند و دارای استاندارد و تاییدیه معاونت آب و خاک جهاد کشاورزی باشند. همچنین لوله ها و تجهیزات باید در برابر نور خورشید و مواد شیمیایی مقاوم باشند. جنس و نوع رزوه در لوله های انتقال آب نیز برای جلوگیری از هدر رفت آب بسیار مهم است.

مزایای آبیاری بارانی

طراحی و تولید دستگاه آبیاری بارانی برای زمین ها و محصولات کشاورزی مزایای زیادی دارد که آن را نسبت به سایر روش های آبیاری، متمایز می کند. این مزایا شامل موارد زیر هستند:

  • سازگاری بالا با انواع جنس خاک
  • 50 درصد صرفه جویی در مصرف آب نسبت به سایر روش های سنتی آبیاری
  • افزایش تناژ محصول نسبت به سایر روش های آبیاری
  • سازگار با انواع آب و هوا و شرایط جوی
  • راندمان بالا تر نسبت به سایر روش ها
  • مناسب برای محصولات با تراکم کشت بالا
  • حذف کانال ها با تلفات بالا
  • کنترل و برنامه ریزی دقیق تر د رآبیاری
  • امکان اضافه کردن مواد مغذی و کود به آب در این روش

توجه کنید که برای دست یابی به این مزایا، اجرای سیستم آبیاری بارانی باید تحت نظر مجری معتبر و با سابقه اجرا شود تا به صورت حرفه ای طراحی و ساخت آن صورت گیرد.

معایب آبیاری بارانی

روش آبیاری بارانی نیز مانند سایر روش های آبیاری محصولات کشاورزی، علاوه بر مزایای بی شماری که دارد دارای معایب کوچکی نیز است. همچنین در نظر بگیرید که این معایب با اجرای آبیاری بارانی توسط تیم های مجرب به کمترین حد ممکن می رسند.

  • هزینه آبیاری بارانی اولیه نسبت به برخی روش ها بیشتر است.
  • نسبت به روش آبیاری قطره ای نرخ تبخیر روش آبیاری بارانی بیشتر است.
  • اگر کیفیت آب کم باشد و ذرات معلق آب نیز زیاد باشد، امکان اجرای ابیاری بارانی وجود ندارد.
  • باد در این روش یک عامل مختل کننده در راندمان آبیاری است.
  • آبیاری بارانی سموم روی برگ درختان را شستشو می دهد.

اجرای آبیاری بارانی

اجرای سیستم آبیاری

همان طور که گفتیم بهترین راه برای اجرای آبیاری بارانی، طراحی و ساخت آن توسط تیم های مجرب است که صفر تا صد ساخت آبیاری بارانی را در بهترین کیفیت انجام می دهند. از آن جایی که شرکت های زیادی برای اجرای آبیاری بارانی در کشور وجود دارد، باید بهترین تیم را پیدا کنید. یکی از معتبر ترین و بهترین شرکت های اجرای ابیاری بارانی تیم گل چمن آریا است. مجموعه گل چمن آریا تمامی خدمات صفر تا صد طراحی سیستم آبیاری بارانی را با کیفیت بسیار بالا انجام می دهد. یکی از بهترین ویژگی های تیم گل چمن اریا که این مجموعه را نسبت به سایر رقبا متمایز می سازد، قیمت آبیاری بارانی مناسب برای اجرا است. این شرکت با در نظر گرفتن آسایش و رضایت مشتریان خود، پس از چندین دهه فعالیت حرفه ای قیمت پایین و کیفیت بالا را برای طراحی آبیاری بارانی در نظر می گیرد.
پیاده سازی سیستم آبیاری بارانی کاری حساس و حرفه ای است که حتما باید تحت نظر شرکت ها و تیم های مجرب و معتبر انجام شود. زیرا با طراحی این سیستم با روش های اشتباه یا استفاده از تجهیزات آبیاری بارانی بی کیفیت محصولات کشاورزی از بین رفته و ضرر و زیان زیادی از نظر مالی به مشتری می رسد.
تیم گل چمن آریا علاوه بر اجرای آبیاری بارانی در انواع مدل های کلاسیک و اتوماتیک در ابعاد مختلف، خدمات دیگری مانند طراحی و اجرای آب نما، دیوار سبز، محوطه سازی، اجرای انواع استخر ها، روف گاردن، آلاچیق، مه پاش، فایبر گلاس، چمن کاری، اب بندی و عایق سازی، فضای سبز و … را در کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب و مقرون به صرفه در کل کشور انجام می دهد.